Meditation! Är det något för mig?

Meditation behöver inte vara något konstigt eller skumt utan bara ett sätt att komma ner i varv, få ett större lugn och mer fokus. Att samla ihop sig själv och att rensa hjärnan kan vara nyttigt ibland. Det är ungefär som att städa upp på vinden- lärde jag mig på MediYogautbildningen - det är inte så glamouröst men oftast välbehövligt och väldigt skönt när det är gjort.

 

Att meditera kan vara något mycket informellt och enkelt, men det finns också mer omfattande färdiga yogameditationer med tekniker som mudra och mantran, kombinerat med rörelser och musik. Vad mudra är kommer jag att förklara en annan gång.

Min favoritmeditation är en meditation för hjärtat och har följt med mig sedan mitten av 90-talet. Den heter "Guru Ram Das" på sanskrit och betyder ungefär: Visdom och insikt kommer så som en tjänare av det oändliga. Det är en mantra- meditation där mantrat skapar en inre meditativ frid. Musiken går att hitta på bland annat Spotify.

Hjärtmeditationen gjorde jag för att bearbeta att jag fått en kronisk sjukdom. Jag mediterade, grät, mediterade och grät ännu mer. Eftersom nästan alla blundar vid meditation så gjorde det mig inget att tårarna rann. Det kändes som att jag läkte mig själv. Till slut kom jag till insikten att livet går vidare och kan vara bra ändå, trots en MS-diagnos.

En enkel hjärtmeditation:

- Sitt på din stol med rak rygg eller på golvet i meditationsställning,  med benen i kors.
- Slappna av så fullständigt som du kan i hela kroppen.
- Lyft vänster hand och vila handflatan mitt i bröstkorgen, i höjd med hjärtat.
- Lägg höger hand över vänster och slappna av i axlar och armbågar.
- Blunda och fokusera in i bröstkorgen, in i hjärtat.
- Lyssna på eller sjung med i mantrat."GURU GURU WAHE GURU GURU RAM DAS GURU"
Har du inte någon musik så sitter du bara stilla och fokuserar, känner och lyssnar på ditt hjärta.

- Fortsätt i 3-11 minuter.

"It always seems impossible until it´s done."
Nelson Mandela

Sat  Nam
Anette

 

SE1701573043


Skrivet av: Anette Hansson

Fritid