MediYoga - en yogaform som fungerar för alla

Jag är här på bloggen för att bland annat skriva om mina favoritämnen yoga, meditation och mindfulness. Vad är det och hur kan det hjälpa mig? Det enda sättet för att få reda på det är att skaffa sig en egen erfarenhet - alltså pröva själv.

Ta tillvara på det som passar dig och låt det andra bara passera. Försök att ha ett öppet sinne.

Innan jag fick min MS-diagnos tränade jag mycket yoga, främst Kundaliniyoga. Jag tyckte att yogan hjälpte mig på många olika sätt i livet. När jag sedan fick min MS-diagnos 2005 så beslöt jag mig för att fortsätta med yogan men modifiera den lite. Ifrån att ha stått på huvudet (inte alltid) så sitter jag numera på en stol och gör yoga. MediYoga heter den form av yoga som jag utövar och den yogaformen kommer ifrån Kundaliniyogan. Det är en yogaform som fungerar för alla. 

Jag börjar dagen med att göra några liggande yogaövningar redan i sängen. Jag gör fortfarande yoga och det är det handlar om - när du får en neurologisk diagnos- fortsätt ditt liv som vanligt men modifiera lite. Sluta inte med att göra saker som du älskar. Gör det på ditt sätt, även om du inte kan göra vissa övningar så kan du fortfarande göra rörelser i fantasin. Din kropp kommer att reagera på det också.

Ordet yoga betyder balans eller förening. Förening mellan kropp, sinne och själ.

Det långa djupa andetag, eller det yogiska andetaget, är grunden i MediYogan och består av tre delar: magandning, bukandning och nyckelbensandning.
Vi andas in och ut genom näsan.

Så här gör du yogiska andetag:

  1. Du börjar med att andas in och fylla magen med luft så att den blir stor som en ballong
  2. Fortsätt med att fylla bröstkorgen ända upp till nyckelbenet
  3. Avsluta inandningen genom att fylla lite till så att nyckelbenen åker upp lite.
  4. När kroppen är helt full, tömmer du först ut luften i bröstkorgen som då sjunker ihop
  5. Därefter släpper du ut luften ur magen och då åker den in igen

 

Ibland kan det vara lite svårt att få till det men tänk att du har en vacker blomma i handen som du skall dofta på. Då blir det oftast rätt. Andas in- mage och bröstkorg utvidgas - andas ut- bröstkorg och mage sjunker in. Låt kroppen själv bestämma när den vill ta ett nytt andetag.

Du kan andas yogiskt var och när som helst: på morgonen i sängen för att vakna upp, på bussen, i kön i affären, i sängen på kvällen för att slappna av.

Sat Nam är ett vanligt yoga mantra på Sanskrit som betyder ungefär "Jag är sann mot mig själv". Du tänker Sat- när du andas in och Nam- när du andas ut. Detta gör du bara för att skingra tankarna och få ett fokus på det du gör.

Resultatet blir att du blir lugn, avslappnad, koncentrerad och hjälper blodcirkulationen.

Så, det här är ditt första verktyg i din nya självhjälpsverktygslåda.

"Jag upptäckte att jag alltid har ett val, och ibland är det bara fråga om att välja inställning."
Judith M Knowltop

 

Sat Nam
Anette 

 

SE1611554876

Skrivet av: Anette Hansson

Fritid

Anette Hansson

Jag kommer ifrån Sverige och bor strax utanför Stockholm. Min MS-diagnos fick jag 2005, men mitt första skov hade jag redan 1993. Efter många år i luften som flygvärdinna på SAS var jag tvungen att landa på grund av min MS-diagnos, men jag landade i yogans underbara värld.