Ta en tupplur – få ett bättre liv

En klok själ sa en gång, "Att ta en tupplur kan vara den bäst bevarade hemligheten till ett lyckligt liv", och helt ärligt, jag kunde inte vara mer enig!

 

För några veckor sedan, bröt jag mitt egna ganska tvivelaktiga rekord av "hur många timmar jag sovit under en hel dag." Långa tupplurar kan fungera för vissa, men med multipel skleros är trötthet ett av de mest handikappande symptomen, och sex och en halv timmars sömn under dagen var, enligt min mening, lite över gränsen. Denna mängd sömn, var dock på grund av en sjukdom.

Många av oss kämpar MS-trötthet. Efter att ha levt med MS i 11 år, kan jag mina sömnvanor inifrån och ut, jag vet även när det är dags för mig att dra mig tillbaka till min säng.

När tröttheten sakta kommer krypande, brukar jag sluta prata för att försöka bevara energi. Annars, när tröttheten slutligen biter tag ordentligt, känner jag ett inneboende behov av att sitta eller ligga ner och somna inom mindre än fem minuter. Slutligen, ett ganska roligt sätt att veta att tröttheten är påväg att slå ut mig totalt är att jag blir yr och fånig.

Oavsett vilken typ av trötthet jag får, så måste jag alltid hantera det på ett proaktivt sätt, genom att äta hälsosam mat, träna, ta medicin och hantera dagliga uppgifter. Jag försöker också hålla mig till korta tupplurar, eftersom de inte stör mitt sömnmönster lika mycket. Fördelarna med korta tupplurar är många; NASA undersökte nyligen hur en tupplur kan vara fördelaktigt för trötta militära piloter och astronauter. Deras resultat visade en ökning med 34% i prestanda och en förbättring 100% i vakenhet efter bara 40 minuters tupplur!

En annan organisation, Sleep Foundation, kategoriserade nyligen tupplurar i tre olika typer och förklarade fördelarna med varje typ:

  • Planerad tupplur: Detta definieras som att ta en tupplur innan du blir sömnig, till exempel när du vet att du kommer att behöva hålla dig vaken senare än vanligt. Med MS-trötthet, blir emellertid denna typ av tupplur nödvändigt för att bara ”ta sig igenom dagen”.
  • Akut tupplur: När du drabbas av en enorm trötthet och omedelbart måste stoppa den aktivitet du var engagerad i, är du i behov av en akut tupplur. Detta är den typ av trötthet jag kallar "No-can-do- trötthet". Då behöver jag i princip bokstavligen sätta mig ner eller lägga mig ner direkt. En akut tupplur kan vara oumbärlig, men är inte alltid möjlig på grund av när och var den träffar.
  • Vanlig tupplur: Ta en tupplur vid samma tidpunkt varje dag som barn och vuxna gör kan vara till hjälp i att få igenom den dagliga eftermiddagen svackan, som verkar ännu starkare när du kämpar MS.

Enligt WebMD, har korta tupplurar (upp till 30 minuter) boostande fördelar för hjärnan och kan bidra till att förbättra kreativitet, vaksamhet och prestation, minska misstag och förbättra humöret. Korta tupplurar kan också bidra till att minska stress och minska risken för hjärtsjukdomar. Du kan genomföra en frågesport om varför du behöver dina ZZZs på WebMD här (http://www.webmd.com/sleep-disorders/rm-quiz-science-of-sleep).

För att säkerställa att du får ut det mesta av din tupplur, behöver din sömnmiljö vara tyst och lugn. Ljus och temperatur måste regleras.

För mig som skriver detta, är det tidigt på morgonen, och efter allt detta prat om tupplurar, jag tror att det kan vara dags att ta en!


Skrivet av: Willeke Van Eeckhoutte

Fritid

Willeke Van Eeckhoutte

Efter att emigrerat till Irland för över ett decennium sedan, korsade det aldrig Willekes sinne att hennes liv skulle skakas av MS. En tidigare bibliotek assistent från Belgien med ett intresse för böcker, psykologi och historia, var författande en dröm som ännu inte blivit verklighet. Detta ändrades efter Willeke slutade arbeteta på grund av sin MS. I sin vägran att låta MS definiera henne, blev hon en ivrig bloggare på Irland, Multiple Sclerosis & Me.

Se alla artiklar av Willeke Van Eeckhoutte