Awareness

Awareness - medvetande, medvetenhet, insikt, iakttagelseförmåga och aktsamhet.
Det var ett ord som ofta återkom när jag arbetade som flygvärdinna. Ett ord som funnits i min hjärna som ett mantra. Nu dyker ordet upp igen men i ett annat sammanhang.

Länge har jag gått i den tron att om jag har en kronisk sjukdom så är jag befriad ifrån alla andra. Det låter korkat och är korkat för naturligtvis är det inte så. Självklart har jag också vetat det, men motat bort alla mörka sjukdomstankar.

Det är lätt att beskylla MS´n för alla konstigheter som dyker upp. I stället för att gå till husläkaren när en krämpa kommer, har jag ignorerat kroppens signaler.  Jag har tänkt - det är min MS som spökar.

Det är här som "awareness" kommer in. Det är viktigt att vara medveten och lyhörd, att vara aktsam och iaktta allt vad som pågår i din kropp.

Var snäll mot dig själv och ta dig själv på det största allvar. Kom ihåg att du är viktig och att du bara har en kropp.

Börja dagen med att ta några långa djupa andetag (redan i sängen) och känn efter hur du mår. Gå igenom kroppen. Börja med fötterna och fortsätt uppåt, kroppsdel för kroppsdel. Blunda och känn efter, bara konstatera inte döma. Sätt din Sankalpa (intention) för dagen, till exempel "Jag lyssnar kärleksfullt till min kropps signaler".

Ett bra sätt att slappna av på under dagen, att skingra tankarna och få mer fokus, är att bara sätta sig ner på en stol och koncentrera sig på andningen.  

1. Luta dig framåt och placera armbågarna på knäna.
2. Slappna av i nacken och låt huvudet hänga löst ned och käkarna är avslappnade.
3. Andas långa djupa andetag i den här ställningen.

Det är en bra övning att göra vid långa föreläsningar, tal eller på ett biobesök.