Vad gör mig till den jag är? Min hjärna!

 

Birgit Bauer

Om vi ​​tar en titt på våra kroppar som helhet, är det ett organ som sticker ut, eftersom det är så oerhört viktigt - hjärnan. Den arbetar hela tiden och är vår egen verkliga, höghastighets-dator. Vi andas, vi tror, ​​förflyttar oss, tittar, pratar, hör och känner. Ibland gör vi allt på samma gång. Hjärnan sänder order till våra organ, gör så vårt hjärta slår och berättar för oss om vi är trötta eller om det är någon del av kroppen som har ont.

Hjärnan är centrumet i vårt liv...

…Och ändå händer det ofta att vi tar våra hjärnor för givet. Våra hjärnor är med oss ​​innan vi föds, de arbetar redan under vår mors graviditet och fortsätter genom hela livet – och hjärnan gör det bra!

För oss människor en av de viktigaste utmaningarna när det gäller god hälsa att sträva efter en frisk hjärna. För MS-patienter är det särskilt viktigt - att behålla vår kognitiva förmåga är en hög prioritet. Vi måste utveckla våra egna strategier för att hjälpa vår hjärna och hålla den i god vigör!

Under de senaste månaderna har jag lyssnat på en hel del föredrag och presentationer om hjärnan och hjärnans hälsa. Det är intressant att diskutera med hälsoexperter och jag fick med mig några enkla tips för att hålla hjärnan tänkande. De är så enkla - att vi lätt kan integrera dem i vårt dagliga liv!

1. Motionera regelbundet. Det är inte bara bra för kroppen, det är också bra för hjärnan. Vi måste röra oss och överväga motion som en viktig del av våra liv.

2. Ät hälsosamt. Vi vet om det här redan men följer vi det? Detta innebär grunden: få din dagliga ranson av frukt och grönsaker, skär ner på godis och skräpmat. Och ja, detta är ibland lite svårt även för mig. Eftersom jag älskar pizza och glass. ;-)

3. Gör något trevligt för dig själv. Varje dag. Oavsett om du läser en bra bok, ta en promenad runt kvarteret eller göra något i din trädgård. Det ska vara något för dig och dig bara. Gör saker som får dig att le och bli glad.

4. Ge din hjärna den vila den behöver! Det är superviktigt! En power nap, en vandring eller en god natts sömn kan alltid hjälpa dig att koppla av och ladda om.

5. Skapa en lista över dina mål. Prioritera dina mål i en ”att göra-lista” och belöna dig själv när du kan bocka av den. Jag rekommenderar bio eller en liten bit av choklad!

6. Ta en titt på din egen biorytm. Ju mer du lyssnar på din inre röst, desto mer lär du känna dig själv, blir bättre och starkare.

7. Ha ett socialt liv. Att prata och interagera med andra kan hjälpa till att träna din hjärna att lyssna, sortera ut information och komma med svar på frågor - allt bra för kognitionen!

8. Använd elektroniska hjälpmedel. Jag använder flera olika program för att organisera mitt hushåll och andra viktiga saker. De hjälper mig att bli mer effektiv!

9. Lär! När du lär dig något nytt, som ett nytt språk, utökar du din egen kunskap och tränar hjärnan samtidigt.

10. Skapa ett liv värt att leva. Tillbringa kvalitetstid med din partner, kära och dina vänner. Nätverka med andra patienter.

Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt. Merparten av tiden, är det medvetenheten om hur fantastiskt livet är - som hjälper mig att ha en bra och hälsosam livsstil. Jag är helt säker på att om vi strävar efter att lämna våra komfortzoner, kan vi ha kul och leva ett långt, bra liv.

Som Thomas A. Edison (1847-1931) sade:

"Läkaren i framtiden kommer inte att ge någon medicin, utan kommer aktivera och inspirera sina patienter, att genom livsstil och diet, arbeta preventivt med förebyggande av sjukdom."

Vilka är dina tips för att hålla hjärnan i schack?

 


Skrivet av: Birgit Bauer

Du+

Birgit Bauer

Birgit är en nyfiken och passionerad journalist och patient förespråkare från Tyskland. Hon har vackra historieberättelser och gör sitt bästa för att avslöja den mest intressant samling av detaljer för sina läsare. Som en expert på sociala medier, arbetar Birgit på att utveckla effektiva sociala mediestrategier för sina kunder.

Se alla artiklar av Birgit Bauer