Din MS strategi

Utveckla din MS strategi

MS är oförutsägbar, du kanske fortfarande hanterar din förvåning och chock över att ha fått diagnosen och det kan ibland vara skrämmande att tänka på sitt liv med MS. Det är därför som nu är rätt tillfälle att skapa din egen strategi.

Hantera att få MS och leva väl betyder att konfrontera en rad olika saker:

  • Själva sjukdomen, och vilken terapi som bäst hjälper dig att hantera den

  • Gå igenom olika scenarios och möjligheter

  • Prata med din familj och planera framåt för saker som arbete, barnomsorg, ledighet, semester och annat av betydelse

  • Be dina läkare och sjuksköterskor berätta om vad de har för erfarenheter hur man bäst ska hanterar med- och motgångar med MS

  • Ta dig tid att läsa på, efterforska vilka olika organisationer som finns och använda alla resurser som finns till din hjälp

  • Hantera arbetsfrågor och prata med din chef eller ditt företag när tiden är mogen

Exempel på strategier

Handla

Gör en lista på vad du ska handla i den ordning som varorna står i den affären du ska besöka. Bra är då att veta hur varorna är placerade i mataffären. Vid storhandling inför Jul eller fest, skriv en matsedel först och utifrån den en inköpslista. Är det varor som ska handlas i olika affärer, skriv namn på affären först och sedan varor som ska inhandlas där.

Resa

Kan vara bra att kolla upp miljön innan. Ska du på semester, liten eller längre tid så vill du ju vara på en plats där du kan koppla av. Det går alltid att höra av sig och ställa frågor. Skriv packlista, du får en mycket bättre resa och mår mycket bättre när du får med dig det som var tänkt.

Arbete

MS är en inkonsekvent sjukdom där dagsformen är varierande. Bra är att förklara det för människor i din omgivning. Var även beredd på att du får upprepa det vid ett flertal tillfällen och kom ihåg, människor är glömska så du kan behöva förklara flera gånger. Jättebra att arbeta i ett team med bra arbetskamrater, fast du behöver ju inte ha MS för att uppskatta det.

Trötthet

Känner du att du inte klarar av att hålla fokus, att allt bara strular till sig. Ta en paus, en powernap, en långlunch eller helt enkelt en dag hemma. En dags vila kan göra att du fungerar bra i flera veckor.

Prioritera

Är det något roligt som du ska göra som innebär en sen kväll eller påfrestning fysiskt, planera gärna in något lugnare dagen efter.

Minnet

Har du en smartphone eller läsplatta kan du ladda ner appen DayByDay som hjälper dig att komma ihåg att ta dina mediciner, skriva ner dagboksanteckningar, boka tider osv. Du kan också använda dig av en väggalmanacka med plats för anteckningar. En inköpslista (ett block med magnet på baksida) kan vara bra att ha hängandes på kylskåpet med penna bredvid.

Förberedelser och planering

Ju bättre du planerar, desto mer förberedd kommer du att vara. Med MS kan du inte förutse allt, men det är bra att försöka planera och förutse saker som kan inträffa på vägen. Om du vet att du ska iväg på något, försök att börja planera vad du ska ha på dig i god tid, så du slipper stressa. Likaså om du ska ha gäster, börja med planeringen en vecka innan och gör lite i taget.

Anpassa hushållsgöromål efter din förmåga och ork! När du har bra dagar kan du vara mer noggrann och göra fler saker och förbereder för de ”dåliga” dagar. Är du trött men det behöver t.ex. städas i alla fall, dela upp städningen på flera dagar samt gör vilopauser under tiden. Det bästa är att hjälpas åt med hushållsarbetet.

Lyssna på din kropp och unna dig att vila! Fokusera på att hålla dig frisk, motionera och ät rätt.

Våga fråga! Det finns inga dumma frågor!

Lär dig allt du kan om MS, tala med din läkare och sjuksköterska och arbeta tillsammans med dem för att planera långsiktigt. Involvera din familj, nära och kära - de vill och kan hjälpa dig så hitta sätt att inkludera dem. Utveckla ett stödjande nätverk runtomkring dig.

 

 

Uppdaterad: 14-03-2018