Kost och motion

Det är troligen ingen överraskning för dig att det är viktigt med kost och motion. Det gäller alla, inte bara MS-patienter. Om du är noga med maten, tränar regelbundet och lever sunt kan det inverka positivt på sjukdomen.

Tala med ditt behandlingsteam om vilken typ av träning som passar bäst för dig, vad du tycker om att göra och vad din kropp klarar av. Exempel på aktiviteter kan vara: promenader, cykling, yoga, massage, simning och styrketräning.

Om du hittar rätt träningsform kan det hjälpa dig att1:

  • bli mindre trött
  • upprätthålla och öka din uthållighet
  • förbättra rörligheten
  • stärka muskler och skelett
  • förbättra humöret.

Du har tillgång till många resurser. Ett exempel är Multiple Sclerosis International Federation, där du kan lära dig mer om träning och kost och beställa träningsprogram och annat material.

Fokus på kost och motion

Liksom för alla människor kan en balanserad och sund kost som är anpassad för din ålder och aktivitetsnivå ha stor betydelse för din hälsa. Rätt kost kan ge dig den energi du behöver för att leva ett bra liv med MS.1

Din kost bör vara hälsosam, varierad och näringsrik. 
Några allmänna tips3:

  • Kosten bör innehålla grönsaker och frukt, magert kött och fettsnåla mejeriprodukter.
  • Håll nere kalori- och fettintaget.
  • Drick mycket vatten.
  • Äta mycket fibrer. Det kan förebygga förstoppning, som kan vara ett problem för MS-patienter.

Kom ihåg att MS kan leda till trötthet och depression som i sin tur kan göra dig mindre rörlig. Därför är det viktigt att ha fokus på kost och motion, så att du kan upprätthålla en sund livsstil och ta kontroll över sjukdomen.2

Förutom en sund livsstil är det viktigt att hålla uppe sina fritidsintressen. Oavsett om det är att läsa, skriva, sy eller handarbeta är det viktigt att du inte slutar med det. Och liksom träning gör fritidsintressen att du umgås med andra människor och fortsätter vara aktiv.

Vila och avslappning

En MS-diagnos kan göra det svårt att slappna av. Därför är det viktigt att alltid tänka på att försöka minska stressen i vardagen och avsätta tid för aktiviteter som gör dig avslappnad.

Det finns många sätt att sänka stressnivån. En del tycker att det är rogivande att träna eller gå ut och gå, andra utövar yoga eller Tai Chi, mediterar eller lyssnar på lugnande musik. Hitta ditt sätt att slappna av och gör det till en daglig rutin.


 

Uppdaterad: 14-03-2018